Saturday, August 14, 2010

Cara Rasulullah SAW Berbuka?

Diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah r.a. dari Rasulullah saw. bahwa beliau bersabda, "Janganlah kalian makan dengan tangan kiri, karena syaitan makan dengan tangan kiri," (HR Muslim [2019]).

Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Janganlah sekali-sekali salah seorang dari kamu makan dengan tangan kirinya dan jangan pula minum dengan tangan kiri. Karena syaitanlah yang makan dan minum dengan tangan kiri," (HR Muslim [2020]).

Diriwayatkan dari Salamah bin al-Akhwa' bahwa ada seorang laki-laki makan dengan tangan kirinya di hadapan Rasulullah saw. Rasul berkata kepadanya, "Makanlah dengan tangan kananmu!" Ia menjawab, "Aku tidak bisa!" Nabi terheran sambil berseru, "Tidak bisa?!" Dan tidak ada yang menghalanginya kecuali kesombongan. Perawi berkata, "Orang itu benar-benar menjadi tidak dapat mengangkat tangan ke mulutnya," (HR Muslim [2021]).

Kandungan Bab:

Haram hukumnya makan dengan tangan kiri. Karena hal itu adalah kebiasaan syaitan. Maka kita harus menyelisihinya dan tidak menirunya.
Ancaman dosa ini berlaku atas orang yang tidak punya udzur, seperti sakit atau terluka. Akan tetapi bila ada udzur maka tidak ada dosa atasnya. Hal ini secara jelas ditegaskan dalam hadits yang terkahir dalam bab terdahulu, wallahua'lam.
Sumber: Diadaptasi dari Syaikh Salim bin 'Ied al-Hilali, Al-Manaahisy Syar'iyyah fii Shahiihis Sunnah an-Nabawiyyah, atau Ensiklopedi Larangan menurut Al-Qur'an dan As-Sunnah, terj. Abu Ihsan al-Atsari (Pustaka Imam Syafi'i, 2006), hlm. 3/99-100.

Asal Usul Solat Terawih Berjema'ah

Seorang bertanya tentang Solat Terawih: kata penyoal Omar b Khattab (r.a), khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin, adalah orang yg memulakan Solat Terawih secara berjema'ah dan membuatnya sebanyak 20 rakaat.
Dr Maza menjawab betul apabila dia menyatakan bahawa dalam zaman hayat Rasulallah (s.a.w), Solat Terawih dalam bulan Ramadhan itu dibuat bersendirian. Namun pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan, Rasulallah (s.a.w) keluar ke Masjidnya (i.e. Masjid Nabi) yg bersebelahan rumahnya untuk mensolatkan Solat Terawih. Para sahabat mengikuti beliau sebagai makmum. Apabila keluar berita mengenai esok harinya, maka ramailah pula para sahabat yg menunggu di masjid untuk bersolat Terwih secara berjema'ah, sehinggakan penuh sesak masjid. Ketika itulah Rasulallah (s.a.w) memberi tazkirah bahawa jika diamalkan sedemikian takut-takut Solat Terawih secara berjema'ah itu menjadi wajib. Dan, jika diwajibkan beliau khuatir nanti umatnya tidak mampu mengerjakannya.
Disebutkan dalam hadith bahawa, amalan tidak mewajibkan Solat Terawih di jema'ahkan kekal zaman khalifah Abu Bakar as-Siddiq (r.a). Dalam zaman Omar (r.a) beliau berpendapat adalah lebih tertib dan elok sekiranya Solat Terawih itu dijadikan kelaziman supaya di jema'ahkan di bawah seorang Imam. Dengan itu tidaklah kedapatan sinario beberapa kumpulan kecil mensolatkannya secara berjema'ah di pelbagai penjuru masjid dan sebahagian para sahabat lain pula bersolat bersendirian. Jadi sinario di masjid tidak tersusun dan tidak membayangkan kesatuan di kalangan umat Islam di masjid apabila terdapat beberapa kumpulan sahabat yg secara berasingan mensolatkannya dalam perkumpulan dan secara individu terasing.
Omar (r.a), yg kata-katanya adalah haq (yakni, dibenarkan oleh Allah (a.w)), ingin menjadikan amalan Solat Terawih secara berjema'ah zaman Nabi itu dijadikan suatu kelaziman yg berterusan dan tidak hanya untuk malam-malam ganjil 10 hari terakhir Ramadhan. Maka beliau melantik Ubai b Ka'ab sebagai Imam solat. Maka zamannya (dan pada zaman-zaman seterusnya) Solat Terawih itu dibuat sekali di bawa seorang imam yg satu dan semua sahabat berjema'ah, kecualilah sahabat yg tidak berkesempatan, bersolalaht bersendirian di rumah atau berjema'ah di rumah dgn keluarga mereka. Maka sehingga hari ini, Solat Terawih itu menjadi kelaziman salah satu solat sunat yg dikerjakan secara berjema'ah.
Omar (r.a) tidaklah membuat suatu pembaharuan atau bid'ah, kerana telahpun pernah dibuat oleh Rasulallah (s.a.w). Omar (r.a) hanyalah menjadikan suatu kelaziman supaya terus di jema'ahkan. Selain itu, Omar (r.a) juga dikatakan oleh orang yg bertanya mensolatkannya 20 rakaat. Bekas Mufti Perlis itu berkata, berpandukan penelitiannya, bahawa Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam dan bila dicampur dgn Solat Witir 3 rakaat, jadilah 11 rakaat semuanya). Beliau tidak pula memberitahu bilakah Solat Terawih 20 rakaat itu bermula dan siapa yg mulakan. Yg beliau sebut Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam kemudian dituup dgn 3 rakaat Solat Witir). Rasulallah (s.a.w) juga mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat dibuat empat-empat rakaat satu salam dan kemudian ditutup dgn 3 rakaat Solat Witir. Maka dgn itulah Aisyah (r.ah) memberitahu dalam hadith bahawa solat malam Rasulallah (s.a.w) adalah 11 rakaat sama ada dalam bulan Ramadhan ataupun di luar bulan Ramadhan .
Umumnya, solat-solat malam (i.e. solat Tahajjud itu boleh disolatkan sebanyak rakaat mana yg kita suka. Mungkin kerana itu pemimpin umat Islam kemudian, selepas khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin itu, Solat Terawih di buat 20 rakaat di solatkan, sebagaimana sekarang ini, dua-dua rakaat satu salam. Wallahu 'alam. Tapi, yg jelas hadith Aisyah (r.ah) menyebutkan bahawa Rasulallah (s.a.w) mengerjakan solat-solat malam 11 rakaat tak kira sama ada dalam bulan Ramadhan atau selain bulan Ramadhan. Jelasnya, Rasulallah (s.a.w) membuat Solat Malam (i.e. tahajjud) itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam atau dua-dua rakaat satu salam) ditutup dengan Solat Witir 3 rakaat. Dalam hadith yg lain disebutkan bahawa solat malam itu dibuat dua-dua rakaat satu salam. Jika demikian, bererti Rasulallah (s.a.w), di luar Ramadhan, mengerjakan Solat Malam (tahajjud) itu dua-dua rakaat satu salam atau sebanyak empat tahajjud.
Kebanyakan para ulama' terutama ulama' arus perdana menggesa umat Islam membanyakkan amalan dalam bulan Ramadhan, maka dgn itu mereka galakkan buat Solat Terawih 20 rakaat setiap malam. Yg afdhalnya adalah mengikuti sunnah Rasulallah (s.a.w) (atau sunnah Omar (r.a)) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat sahaja dibuat empat-empat rakaat satu salam, kemudian ditutup dgn Solat Witir 3 rakaat. Sunnah Rasulallah (s.a.w) lebih utama berbanding dgn sunnah khalifah jikalah terdapat dua keketapan sunnah dalam isu yg sama.
Tentang selawat di antara solat itu tiada dalam amalan zaman Rasulallah (s.a.w) mahupun zaman khalifah. Entah bila dibulakan dan entah siapa yg memulakannya, wallahu 'alam. Kini amalan ini sudah menjadi satu ritual yg menyeronokkan. Maka hilanglah kekhusyukan Solat Terawih sebagai suatu ibadah yg serius apabila makmum terjerit-jerit menyebut kalimah 'selawat tersebut. Sudah mejadi satu nyanyian pula. Nyanyian dalam ibadah ugama hanya wujud di kalangan pengikut Kristian, terutama di kalangan orang Kristian Kulit Hitam. Tiada dalam sunnah Islam!

Tazkirah Ramadhan

Kekuatan Sedekah

Diceritakan dalam sebuah hadist yang diriwayatkan oleh Turmudzi dan Ahmad, seperti berikut :
Tatkala Allah Ta’ala menciptakan bumi, maka bumipun bergetar. Lalu Allah menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumipun terdiam.

Para malaikat kehairanan akan penciptaan gunung tersebut. Kemudian merekabertanya “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung ?”

Allah menjawab, “Ada, iaitu besi” (kita mafhum bahawa gunung batupun boleh menjadi rata ketika dikorek/bore dan diratakan oleh buldozer atau sejenisnya yang dibuat dari besi),

Para malaikat bertanya lagi “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi ?” Allah yang Maha Suci menjawab, “Ada, iaitu api” (besi walau sekeras manapun boleh menjadi cair dan hancur setelah dibakar api),

Para malaikat kembali bertanya “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada api ?” Allah yang Maha Agung menjawab, “Ada, iaitu air” (api membara sedahsyat
apapun niscaya akan padam jika disiram air), Para malaikatpun bertanya kembali “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air ?” Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, “Ada, iaitu angin” (air disamudera yang luas akan serta merta terangkat, bergulung-gulung dan menjelma menjadi gelombang raksasa yang dahsyat, tiada lain kerana
kekuatan angin. Angin ternyata memiliki kekuatan yang teramat dahsyat),

Akhirnya para malaikatpun bertanya lagi “Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dahsyat dari itu semua ?”

Allah yang Maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab, “Ada, iaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya”.

Ertinya, yang paling hebat, paling kuat dan paling dahsyat sebenarnya adalah orang yang bersedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus dan ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk ataupun supaya diketahui orang lain.

Berkaitan dengan ikhlas ini, RasulAllah SAW mengingatkan dalam pidatonya ketika beliau sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : “Wahai segenap manusia ! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya”.

Oleh kerana itu hendaknya kita selalu mengiringi sedekah kita dengan niat yang ikhlas hanya kerana Allah semata, tanpa berasa ingin dipuji, dianggap dermawan, dihormati, dll yang dapat menjadikan sedekah kita menjadi sia-sia.

Ganjaran bersedekah

RasulAllah Shollallahu Alaihi Wa Sallam menganjurkan kepada kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, hal itu dimaksudkan agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi bertambah berkah.

Allah memberikan jaminan kemudahan bagi orang yang bersedekah, ganjaran yang berlipatganda (700 kali) dan sebagai ganti, sebagaimana firman-Nya dan sabda RasuluAllah SAW, sbb :

* Allah Ta’ala berfirman, “Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga) maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah”. {Qs. Al Lail (92) : 5-8}

* Allah Ta’ala berfirman, “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui”.
{Qs. Al Baqarah (2) : 261}

* RasulAllah SAW bersabda, “Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, “Ya Tuhan, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah”. Yang satu lagi menyeru “musnahkanlah orang yang menahan hartanya”.

Tolak Bala dengan Sedekah

Orang-orang yang beriman sangat sedar dengan kekuatan sedekah untuk menolak bala, kesulitan dan berbagai macam penyakit, sebagaimana sabda RasulAllah SAW, sbb :
* “Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah”.
* “Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah”.
* “Ubatilah penyakitmu dengan sedekah”.
Banyak dari kita yang sudah mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedekah ini, namun persoalannya seringkali kita teramat susah untuk melakukannya kerana kekhuatiran bahawa kita salah memberi, sebagai contoh kadang kala kita enggan memberi sedekah kepada pengemis yang kita temui ditepi jalan dengan anggapan bahawa mereka (pengemis/peminta tsb) menjadikan meminta-minta sebagai pekerjaannya, malas, dll. Padahal sesungguhnya prasangka kita yang demikian adalah bisikan-bisikan syaitan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik (bersedekah), sebaiknya mulai saat ini hendaknya kita hilangkan prasangka-prasangka yang demikian kerana seharusnya sedekah itu kita niatkan sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk selalu bersedekah.

Masalah mungkin timbul apabila ternyata kemudiannya bahawa sedekah yang kita beri kepada pengemis/peminta tadi tidak tepat sasaran, bukan lagi urusan kita, kerana sedekah hakikatnya adalah ladang amal bagi hamba-hamba Allah yang bertakwa. Pengemis/peminta/fakir miskin lainnya
adalah ladang amal bagi orang yang berkemampuan, dapat kita bayangkan andaikata tidak ada lagi orang-orang tersebut, kepada siapa lagi kita dapat beramal (bersedekah) ??? Walaubagaimanapun dalam dunia yang semakin gawat dan gayat ini pemberian sedekah Atau kalau kita termasuk orang yang tidak suka memberi sedekah (kepada pengemis/peminta/fakir miskin) dengan berbagai alasan dan pertimbangan maka biasakanlah bersedekah dengan menyiapkan sejumlah wang sebelum
sholat Jum’at dan memasukkan ke kotak-kotak sumbangan yang tersedia dan biasakan dengan memberi sejumlah minima setiap Jum’at, misalnya Jum’at ini kita menyumbang RM5 kekotak amal tersebut maka sebaiknya Jum’at berikutnya harus dengan jumlah yang sama, syukur jika boleh diberi lebih dan yang terpentingnya harus diiringi dengan keikhlasan.

Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga disisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi didunia dan akhirat kerana tidak mendapat keberkatan. Jadi, sebenarnya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya.
Sebab menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka. Tidak menghairankan jika orang yang bersedekah diibaratkan orang yang melabur (invest) dan menabung disisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehnya berlipatganda. Mereka tidak akan rugi meskipun pada awalnya mereka kehilangan sesuatu.

Sedekah yg pahalanya terus mengalir

Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda :
“Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali
tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang
mendo’akannya” (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad).

Berikut contoh konkrit, sadaqah (amal) jariah, yang pahalanya terus
mengalir walaupun si pemberi sadaqah telah wafat :

SADAQAH JARIAH -

KEBAIKAN YANG TAK BERAKHIR AL SADAQAT AL JARIYAH -
1. Berikan Al-Quran pada seseorang, setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.
2. Ajarkan seseorang sebuah do’a. Pada setiap bacaan do’a itu, anda mendapatkan kebaikan.
3. Sumbangkan kerusi roda ke Hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda mendapatkan kebaikan.
4. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau hewan berlindung dibawahnya
atau makan buahnya, anda dapat kebaikan.
5. Tempatkan pendingin air di tempat awam.
6. Edarkan bacaan yang membangun dengan seseorang.
7. Libatkan diri dalam pembangunan masjid.
8. Edarkan CD Quran atau Do’a.
9. Bantulah pendidikan seorang anak.
10. Edarkan pengetahuan ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah satu dari hal diatas, Anda dapat kebaikan sampai hari Qiamat.
Jadilah dai “sejuta artikel” dengan meneruskan artikel ini kepada saudara-saudara kita sesama muslim yang barangkali belum mengetahuinya, sehingga kita tidak dilaknat Allah dan seluruh mahluk kerana tidak menyampaikan (menyembunyikan) apa yang telah kita ketahui, sebagaimana
dinyatakan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah Ayat 159 :

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk”.
>> Dari Abdullah bin ‘Amru ra, RasulAllah S.A.W bersabda: “Sampaikanlah
>> pesanku walaupun hanya satu ayat”.
Semoga Allah Ta’ala membalas ‘amal Ibadah kita.
Free Hit Counter