Saturday, August 14, 2010

Asal Usul Solat Terawih Berjema'ah

Seorang bertanya tentang Solat Terawih: kata penyoal Omar b Khattab (r.a), khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin, adalah orang yg memulakan Solat Terawih secara berjema'ah dan membuatnya sebanyak 20 rakaat.
Dr Maza menjawab betul apabila dia menyatakan bahawa dalam zaman hayat Rasulallah (s.a.w), Solat Terawih dalam bulan Ramadhan itu dibuat bersendirian. Namun pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan, Rasulallah (s.a.w) keluar ke Masjidnya (i.e. Masjid Nabi) yg bersebelahan rumahnya untuk mensolatkan Solat Terawih. Para sahabat mengikuti beliau sebagai makmum. Apabila keluar berita mengenai esok harinya, maka ramailah pula para sahabat yg menunggu di masjid untuk bersolat Terwih secara berjema'ah, sehinggakan penuh sesak masjid. Ketika itulah Rasulallah (s.a.w) memberi tazkirah bahawa jika diamalkan sedemikian takut-takut Solat Terawih secara berjema'ah itu menjadi wajib. Dan, jika diwajibkan beliau khuatir nanti umatnya tidak mampu mengerjakannya.
Disebutkan dalam hadith bahawa, amalan tidak mewajibkan Solat Terawih di jema'ahkan kekal zaman khalifah Abu Bakar as-Siddiq (r.a). Dalam zaman Omar (r.a) beliau berpendapat adalah lebih tertib dan elok sekiranya Solat Terawih itu dijadikan kelaziman supaya di jema'ahkan di bawah seorang Imam. Dengan itu tidaklah kedapatan sinario beberapa kumpulan kecil mensolatkannya secara berjema'ah di pelbagai penjuru masjid dan sebahagian para sahabat lain pula bersolat bersendirian. Jadi sinario di masjid tidak tersusun dan tidak membayangkan kesatuan di kalangan umat Islam di masjid apabila terdapat beberapa kumpulan sahabat yg secara berasingan mensolatkannya dalam perkumpulan dan secara individu terasing.
Omar (r.a), yg kata-katanya adalah haq (yakni, dibenarkan oleh Allah (a.w)), ingin menjadikan amalan Solat Terawih secara berjema'ah zaman Nabi itu dijadikan suatu kelaziman yg berterusan dan tidak hanya untuk malam-malam ganjil 10 hari terakhir Ramadhan. Maka beliau melantik Ubai b Ka'ab sebagai Imam solat. Maka zamannya (dan pada zaman-zaman seterusnya) Solat Terawih itu dibuat sekali di bawa seorang imam yg satu dan semua sahabat berjema'ah, kecualilah sahabat yg tidak berkesempatan, bersolalaht bersendirian di rumah atau berjema'ah di rumah dgn keluarga mereka. Maka sehingga hari ini, Solat Terawih itu menjadi kelaziman salah satu solat sunat yg dikerjakan secara berjema'ah.
Omar (r.a) tidaklah membuat suatu pembaharuan atau bid'ah, kerana telahpun pernah dibuat oleh Rasulallah (s.a.w). Omar (r.a) hanyalah menjadikan suatu kelaziman supaya terus di jema'ahkan. Selain itu, Omar (r.a) juga dikatakan oleh orang yg bertanya mensolatkannya 20 rakaat. Bekas Mufti Perlis itu berkata, berpandukan penelitiannya, bahawa Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam dan bila dicampur dgn Solat Witir 3 rakaat, jadilah 11 rakaat semuanya). Beliau tidak pula memberitahu bilakah Solat Terawih 20 rakaat itu bermula dan siapa yg mulakan. Yg beliau sebut Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam kemudian dituup dgn 3 rakaat Solat Witir). Rasulallah (s.a.w) juga mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat dibuat empat-empat rakaat satu salam dan kemudian ditutup dgn 3 rakaat Solat Witir. Maka dgn itulah Aisyah (r.ah) memberitahu dalam hadith bahawa solat malam Rasulallah (s.a.w) adalah 11 rakaat sama ada dalam bulan Ramadhan ataupun di luar bulan Ramadhan .
Umumnya, solat-solat malam (i.e. solat Tahajjud itu boleh disolatkan sebanyak rakaat mana yg kita suka. Mungkin kerana itu pemimpin umat Islam kemudian, selepas khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin itu, Solat Terawih di buat 20 rakaat di solatkan, sebagaimana sekarang ini, dua-dua rakaat satu salam. Wallahu 'alam. Tapi, yg jelas hadith Aisyah (r.ah) menyebutkan bahawa Rasulallah (s.a.w) mengerjakan solat-solat malam 11 rakaat tak kira sama ada dalam bulan Ramadhan atau selain bulan Ramadhan. Jelasnya, Rasulallah (s.a.w) membuat Solat Malam (i.e. tahajjud) itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam atau dua-dua rakaat satu salam) ditutup dengan Solat Witir 3 rakaat. Dalam hadith yg lain disebutkan bahawa solat malam itu dibuat dua-dua rakaat satu salam. Jika demikian, bererti Rasulallah (s.a.w), di luar Ramadhan, mengerjakan Solat Malam (tahajjud) itu dua-dua rakaat satu salam atau sebanyak empat tahajjud.
Kebanyakan para ulama' terutama ulama' arus perdana menggesa umat Islam membanyakkan amalan dalam bulan Ramadhan, maka dgn itu mereka galakkan buat Solat Terawih 20 rakaat setiap malam. Yg afdhalnya adalah mengikuti sunnah Rasulallah (s.a.w) (atau sunnah Omar (r.a)) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat sahaja dibuat empat-empat rakaat satu salam, kemudian ditutup dgn Solat Witir 3 rakaat. Sunnah Rasulallah (s.a.w) lebih utama berbanding dgn sunnah khalifah jikalah terdapat dua keketapan sunnah dalam isu yg sama.
Tentang selawat di antara solat itu tiada dalam amalan zaman Rasulallah (s.a.w) mahupun zaman khalifah. Entah bila dibulakan dan entah siapa yg memulakannya, wallahu 'alam. Kini amalan ini sudah menjadi satu ritual yg menyeronokkan. Maka hilanglah kekhusyukan Solat Terawih sebagai suatu ibadah yg serius apabila makmum terjerit-jerit menyebut kalimah 'selawat tersebut. Sudah mejadi satu nyanyian pula. Nyanyian dalam ibadah ugama hanya wujud di kalangan pengikut Kristian, terutama di kalangan orang Kristian Kulit Hitam. Tiada dalam sunnah Islam!

No comments:

Post a Comment

Free Hit Counter